Marquee

Wednesday 29 May 2013

5 Cara Atasi Mengantuk

Nantok!!!



             Seringkali kita dihadapkan pada satu dilema tersendiri ketika sedang melakukan aktiviti yang penting seperti, meeting, belajar, membuat laporan atau bahkan saat sekolah/kuliah dan saat kerja kita diserang ngantuk yang amat sangat.
Disini ada beberapa tips untuk mengatasi masalah mengantuk. dengan  segala risiko ditanggung oleh orang yang menjalankan tips tersebut, samada  dipecat oleh bos, dimarah pensyarah atau ditertawakan oleh orang lain :D .

Berikut tips mengatasi ngantuk.


                 Pergilah ke toilet dan basuhlah muka , atau bila x menjadi pura puralah anda tidak melihat tanda toilet wanita dan masuk ke dalamnya, huhuhu ... bila anda beruntung mendapat teguran dari salah seorang teman sekerja wanita ,maka dijamin anda akan tidak merasa ngantuk (kecuali jadi bahan  member sekerja)

                Ambil sebiji gelas dan isilah dengan air sejuk separuh dan letakkan di hadapan anda (samada di meja mase mesyuarat, atau dikelas) dijamin saat anda hendak tertidur atau terngantuk ngantuk, basuhlah muka anda dengan air tersebut sebagai jalan mudah dan pantas.hehehe...

                 Sediakan pembaris (kayu lebih baik) berukuran 25-30 cm letakkan di dagu anda dan di meja, namun jangan lupa pilih tempat duduk yg jauh dari bos anda atau bila di kelas jangan pilih duduk di depan guru. Bila anda mengantuk dan tak dapat menahan,  anda dijamin walaupun anda memejamkan mata bos anda atau guru anda tidak perasaan anda terlelap. Dengan satu syarat bos/guru anda memiliki mata yang rabun. :-) ... merepek kan .. tapi apa salahnyer mencuba ....kikikiki

               Dengan 2 batang mancis, sendalkan mata anda (tidak disarankan risiko tinggi) :D
Bila cara cara diatas tidak berhasil, anda blh mencuba cara yang mujarab. Pura-puralah anda menjatuhkan pensil atau pen ke bawah meja dan tidurlah di bawah meja, asal semua orang tidak tahu anda dapat tidur dengan tenteram. tetapi sekali lagi dijamin cara ini kurang mujarab jika anda orang penting di pejabat .
Ps. cara cara ini belum dibuktikan berkesan oleh penulis, bila ada salah satu dari anda berhasil menjalankan cara mengatasi mengantuk ini, silakan tulis komen anda pada penulis :Dokay!

              Bila cara cara tersebut tidak berhasil maka memang ubat yang paling mujarab untuk mengatasi mengantuk adalah TIDUR…!!!! :)


p/s: cara2 diatas tadi adalah untuk berseloroh aje ... kalau nak mencuba apa salahnya ..tol tak? hehehe

No comments:

Post a Comment